Overstromingen juli 2021: Ethias maakt een eerste balans op

Nadat de absolute prioriteit is gegeven aan noodhulp voor de slachtoffers ter plaatse, is het nu tijd voor een eerste balans: tot op heden zijn er voor het hele land ongeveer 10.000 schadeaangiften ingediend. Volgens de eerste ramingen zou de schade ruw geschat kunnen oplopen tot ongeveer 250 miljoen euro voor Ethias. Gelet op het ongeziene karakter van deze ramp is het duidelijk dat verzekeraars, experten en overheden de huidige wetgeving zullen moeten herbekijken.

Na de overstromingen van 14 en 15 juli heeft de verzekeraar tot dusver, voor de drie gewesten

van het land, in totaal ongeveer 10.000 schadeaangiften geregistreerd, voornamelijk in de brand- en autoverzekering. Aan de kant van de particulieren (met ongeveer 7.000 ingediende aangiften) komen er vrijwel geen nieuwe aangiften meer binnen, maar voor ondernemingen en publieke collectiviteiten moet nog een aantal dossiers worden ontvangen.

CEO Ethias Philippe Lallemand
CEO Ethias Philippe Lallemand

"Nooit eerder werd België geconfronteerd met een ramp van dergelijke omvang. Deze overstromingen zijn in de eerste plaats menselijke tragedies en onze belangrijkste zorg is uiteraard om onze verzekerden bij te staan. Na onze aanwezigheid op het terrein in de zwaarst getroffen gemeenten en de onmiddellijke uitkering van een eerste voorschot van 1500 euro aan de getroffen verzekerden, blijven we alles in het werk stellen om elk slachtoffer zeer snel te vergoeden. Bovendien hebben we met het akkoord tussen het Waalse Gewest en de verzekeringssector opnieuw bewezen dat we in staat zijn onze verantwoordelijkheid op te nemen en samen oplossingen te vinden ten behoeve van de bevolking. Ethias heeft, samen met haar sectorgenoten, blijk gegeven van grote solidariteit.

Maar tegelijkertijd moeten we ons model voor de toekomst heroverwegen. Vandaag stellen we vast dat onze wetgeving niet meer is aangepast. Als we willen dat natuurrampen - die volgens het recentste IPCC-rapport zullen toenemen - verzekerbaar blijven, zullen verzekeraars en herverzekeraars samen met de regionale, federale en zelfs internationale overheden rond de tafel moeten gaan zitten. Zoals ik reeds had voorgesteld tijdens de debatten over de verzekerbaarheid van pandemieën of cybercriminaliteit, zou een structuur met vier niveaus moeten worden opgezet voor uitzonderlijke risico's die geen grenzen kennen: de verzekeraars in eerste lijn, dan de herverzekeraars, de overheden en tot slot Europa. Als we niet willen dat de actualiteit ons weer inhaalt, zullen we de gesprekken moeten versnellen.”

Philippe LALLEMAND, CEO

Hulp op het terrein tijdens de eerste dagen

Van 19 tot 31 juli trokken dagelijks 5 mobiele crisiseenheden naar de zwaarst getroffen gebieden. Dat zijn 41 haltes waar een luisterend oor, een troostend woord, ondersteuning en hulp bij diverse formaliteiten werd geboden aan zowel verzekerden als niet-verzekerden. Elke verzekerde die een schadeaangifte indiende, kreeg onmiddellijk een eerste voorschot van 1500 euro uitgekeerd. Onze klanten, zowel particulieren als collectiviteiten, konden ook een beroep doen op psychosociale ondersteuning. Via de Personeelsvereniging hebben enkele tientallen collega's zich ingezet om 4200 maaltijden en morele steun te brengen aan vrijwilligers en slachtoffers.

Kleding wassen is voor veel inwoners van getroffen gebieden een ander probleem. Daarom heeft onze digitale start-up, Flora by Ethias, in verschillende gemeenten een wasservice opgezet samen met de vzw “Formidable” uit Charleroi, die een mobiele wasserij beheert.

Versnelling in schaderegeling

Ethias heeft zich ertoe verbonden dat zij elke getroffen verzekerde zal vergoeden binnen de 30 dagen na de expertise, zoals in het contract is bepaald. Maar het is duidelijk dat de expertises tijd zullen vergen, gezien de omvang van het werk, en dat 30 dagen een lange tijd is als je niets meer hebt. Om die reden worden bijkomende voorschotten uitgekeerd, met name om de kosten van herhuisvesting en de uitgaven voor basislevensbehoeften te dekken. De teams zijn ook versterkt om de vergoedingen in de dossiers waarvoor de expertise is gebeurd, verder te versnellen.

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Ethias

Ethias is de 3e verzekeraar van België. Ze wordt erkend voor haar unieke bedrijfsmodel gebaseerd op directe, digitale en publieke diensten, de inzet van haar 1 900 medewerkers, het vertrouwen van haar klanten (bijna 1 200 000 klanten Particulieren en meer dan 40 000 klanten Collectiviteiten & Ondernemingen), meer dan 100 jaar ervaring en haar stevige financiële basis. Gesteund door een solide groepsstrategie innoveert Ethias voortdurend om waarde te creëren en te voldoen aan de behoeften van morgen via ecosystemen op het vlak van bijvoorbeeld gezondheid, mobiliteit en huisvesting. Met haar fygitale aanpak en maatschappelijke verantwoordelijkheid wil Ethias niet alleen een verzekeraar zijn, maar een partner voor alledag, toegankelijk voor iedereen.

Onze missie: de verzekering vereenvoudigen om u zekerheid, gemoedsrust en ondernemingsvrijheid te bieden, met innovatieve producten en diensten. Als partner van uw dagelijkse leven stellen we onze expertise en ons dynamisme tot uw dienst.

Ethias nv, Rue des Croisiers 24 - 4000 Luik - RPR Luik - TVA BE 0404.484.654 

Neem contact op met

ZETELS: Prins-Bisschopssingel, 73 3500 Hasselt Rue des Croisiers, 24 4000 Liège Klötzerbahn 24-26 4700 Eupen BUSINESS CENTERS: Boulevard Bischoffsheim, 15 1000 Bruxelles Frankrijklei 121 2000 Antwerpen Zonder onze 37 kantoren in België te vergeten. De adressen vindt u op onze website.

press@ethias.be

www.ethias.be