Inclusieve dienstverlening: Ethias opent zijn deuren voor minister Beenders om zijn inclusieve diensten voor te stellen

Op 16 december bracht Rob Beenders, minister van Consumentenbescherming, Sociale Fraudebestrijding, Personen met een handicap en Gelijke Kansen, een bezoek aan het hoofdkwartier van Ethias in Hasselt. Dit bezoek bood de gelegenheid tot een open gesprek over verschillende actuele uitdagingen in de verzekeringssector, met een bijzondere focus op de toegankelijkheid van diensten en de inclusie van personen met een handicap.

Ethias, een verzekeraar die inclusie centraal stelt

Het toegankelijk maken van zijn diensten voor zo veel mogelijk mensen behoort tot de prioriteiten van Ethias. In dat kader presenteerde Wilfried Neven, vice-CEO, het project Acceo, een concrete initiatief dat klanten die doof of slechthorend zijn, gemakkelijker laat communiceren met Ethias. Het project illustreert hoe de verzekeraar zijn diensten aanpast aan de specifieke behoeften van zijn klanten.

Ontstaan op initiatief van een slechthorende collega en ontwikkeld door meerdere teams, maakt deze oplossing directe communicatie mogelijk met medewerkers van Ethias via een videovertaler, chat of ondertiteling. Het platform is volledig aangepast aan de context van Ethias: een directe, tweetalige (FR/NL) verzekeraar en volledig conform de GDPR.

Hoe werkt Acceo?

Acceo is bereikbaar via de website van Ethias, via een knop of pop-up met de vermelding “Doof of slechthorend”, op verschillende pagina’s (Hulp & contact, Onze verzekeringen, Offerte aanvragen, Nieuw contract, Klantenzone…).

Eenmaal verbonden kan de gebruiker zijn communicatiemodus kiezen:

  • Chat: directe schriftelijke uitwisseling
  • Spraak: rechtstreeks spreken met een medewerker
  • Synthetische stem: tekst omzetten in een mannelijke of vrouwelijke stem voor wie zich niet mondeling kan uitdrukken

Momenteel dekt Acceo informatieaanvragen, offerte-aanvragen en toegang tot de Klantenzone. Bij een positieve evaluatie zal de dienst ook worden uitgebreid naar schadeclaims en kan er later ondersteuning voor gebarentaal volgen.

Een initiatief dat aansluit bij Europa

Dit project kadert binnen het European Accessibility Act (EAA), dat vereist dat alle online diensten toegankelijk zijn voor iedereen, inclusief personen met een handicap. Het doel is dat iedereen weloverwogen beslissingen kan nemen en optimaal kan profiteren van digitale diensten, zonder afhankelijk te zijn van anderen.

Ethias onderzoekt momenteel de implicaties van deze richtlijn voor zijn digitale omgeving en zal zijn Digital Roadmap aanpassen om volledige conformiteit te garanderen.

Serge JACOBS

Serge JACOBS

Spokesperson NL / Public Affairs, Ethias

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Ethias

Ethias is de 3e verzekeraar in leven en niet leven van België. Ze wordt erkend voor haar unieke bedrijfsmodel gebaseerd op directe, digitale en publieke diensten, de inzet van haar 1 900 medewerkers, het vertrouwen van haar klanten (bijna 1 240 000 klanten Particulieren en meer dan 44 000 klanten Collectiviteiten & Ondernemingen), meer dan 100 jaar ervaring en haar stevige financiële basis. Gesteund door een solide groepsstrategie innoveert Ethias voortdurend om waarde te creëren en te voldoen aan de behoeften van morgen via ecosystemen op het vlak van bijvoorbeeld gezondheid, mobiliteit en huisvesting. Met haar fygitale aanpak en maatschappelijke verantwoordelijkheid wil Ethias niet alleen een verzekeraar zijn, maar een partner voor alledag, toegankelijk voor iedereen.

Ethias nv, voie Gisèle Halimi 10 - 4000 Luik - RPR Luik - TVA BE 0404.484.654 

Neem contact op met

ZETELS: Prins-Bisschopssingel, 73 3500 Hasselt voie Gisèle Halimi, 10 4000 Liège Klötzerbahn 24-26 4700 Eupen BUSINESS CENTERS: Boulevard Bischoffsheim, 15 1000 Bruxelles Frankrijklei 121 2000 Antwerpen Zonder onze 37 kantoren in België te vergeten. De adressen vindt u op onze website.

press@ethias.be

www.ethias.be