Ethias vernieuwt haar hoofdzetel, dynamiek en identiteit, maar altijd met de mens centraal
Met de inhuldiging van haar nieuwe hoofdzetel in de Luikse ecowijk Rives Ardentes begint Ethias aan een nieuw hoofdstuk in haar geschiedenis. Ethias is vandaag veel meer dan alleen een toonaangevende verzekeraar. Ze is een sterke groep, opgebouwd rond expertises die elkaar aanvullen. Een groep die flexibele totaaloplossingen biedt om haar klanten te ondersteunen in de grote economische, maatschappelijke en technologische transities. De evolutie van Ethias gaat gepaard met een nieuwe visuele identiteit: een duidelijk herkenbaar logo dat opgebouwd is rond een gestileerde “h”. Het symbool voor menselijkheid, solidariteit en verbondenheid. Kortom, het humane in alles wat we doen. Een krachtig en betekenisvol signaal. Het weerspiegelt de strategische en ambitieuze koers die Ethias vaart, als belangrijke speler in de Belgische economie en altijd met de mens centraal.
Ethias, een unieke speler die zich heruitvindt, innoveert en waarde creëert
Sinds haar oprichting in 1919 en de naamsverandering in 2003 is Ethias uitgegroeid tot een van de toonaangevende verzekeraars in België. In 2025 toont Ethias zich in een nieuw licht: als een veelzijdige groep, waar uiteenlopende maar complementaire expertises samenkomen onder één naam. Verzekering, herverzekering, bijstand, pensioenen, leasing, preventie, ventures, ICT …: alle entiteiten werken onderling nauw samen en dragen zo bij aan een geheel dat meerwaarde, samenhang en betekenis creëert.
Ethias is een solide en hechte vertrouwensgroep. Een geëngageerde partner aan de zijde van particulieren, zelfstandigen, kmo’s, bedrijven en publieke instanties. Samen met hen zoekt Ethias naar geïntegreerde oplossingen die inspelen op de uitdagingen van een wereld in volle verandering.
Deze evolutie is geen koerswijziging. Ze is het logische vervolg op de historische expertise als verzekeraar en tegelijk het resultaat van een strategische transformatie die al enkele jaren geleden werd ingezet. Een transformatie die krachtig én consistent inspeelt op de maatschappelijke, economische en technologische verschuivingen die onze dagelijkse realiteit hertekenen.
De onderstaande video vat de essentie samen van de nieuwe identiteit van Ethias – een evenwicht tussen strategische evolutie en trouw aan haar waarden.
Deze evolutie sluit ook perfect aan bij het vijfjarenplan “Values 29”. Dat ondernemingsplan heeft tot doel de positieve impact van de groep op de Belgische samenleving maximaal te vergroten.
Enkele concrete voorbeelden: de lancering van 100% elektrische leasing in 2023; partnerships met innovatieve start-ups zoals Linkbycar, BattMobility en Aidoptation; een jarenlange expertise in preventie, en maar liefst 5,6 miljard euro aan investeringen in de Belgische economie.

Een nieuwe visuele identiteit die de kracht van de groep beter weerspiegelt: het humane aspect
Om deze transformatie kracht bij te zetten, stelt de groep een nieuwe visuele identiteit voor. Nog steeds trouw aan haar iconische oranje, maar nu met een hernieuwde belofte en een eigentijdse uitstraling. Centraal staat een krachtig en herkenbaar element: een gestileerde “h”. Die staat symbool voor het humane, voor de solidariteit en voor de banden die de groep elke dag opnieuw onderhoudt met haar klanten, partners en medewerkers.
Na 22 jaar maakt het vorige logo plaats voor een nieuw herkenbaarder en krachtiger ontwerp.
Vanaf 19 mei maakt het brede publiek kennis met deze nieuwe grafische stijl via een nationale campagne – op televisie, in de pers, op sociale media en via affiches in het straatbeeld.

“De wereld verandert – snel en ingrijpend. Gezondheid, onderwijs, klimaat, mobiliteit, artificiële intelligentie, data, automatisering … De voorbije jaren brachten onze zekerheden aan het wankelen, maar boden tegelijk ook nieuwe, geweldige kansen.
Bij Ethias willen we die kansen volop grijpen: we vinden onszelf opnieuw uit, we innoveren en creëren op een andere manier waarde – voor onze klanten én voor de samenleving. De behoefte aan bescherming en begeleiding verandert voortdurend.
We spelen daarop in met ambitie en overtuiging.
Vandaag tonen we wie we zijn geworden: een hechte groep, klaar voor de grote transities en met oog voor wat echt telt. En vooral: een groep met een humane visie. De “h” staat daar symbool voor. Ze belichaamt de relatie die we iedere dag onderhouden met onze klanten en partners, maar ook met onze meer dan 5 500 medewerkers die deze transformatie mee waar maken op het terrein.
Samen bouwen we aan een toekomst waarin realisaties betekenisvol zijn, innovatie hand in hand gaat met solidariteit, en technologie impact heeft.
Zo dragen we samen concreet bij aan een eerlijkere, meer toegankelijke en humane samenleving."
— Philippe Lallemand, CEO van Ethias
Ethias beweegt mee met de tijd. Haar engagement blijft onveranderd.
Al meer dan een eeuw zet Ethias zich in voor een samenleving die solidairder, toegankelijker en veerkrachtiger is. Met al haar expertises onder één vlag en een nieuwe visuele identiteit bevestigt de groep vandaag haar wil om krachtig, duidelijk en coherent te blijven handelen.
Samen durven bouwen aan de samenleving van morgen.

Twee agentschappen, één visie – van strategie tot zichtbaarheid
De nieuwe visuele identiteit werd ontwikkeld in samenwerking met Minale Design Strategy. Dit agentschap begeleidde ons ook al bij de naamsverandering in 2003 en kent de geschiedenis en waarden van het merk door en door.
De nationale lanceringscampagne werd bedacht samen met het agentschap Joe Public (de creatieve cel van Springbok), in een stijl die perfect aansluit bij onze nieuwe merkexpressie.
Enkele foto's van de inhuldiging
Serge JACOBS