Ethias en Blue-bike: een zaak op wieltjes sinds 2014
- Ethias heeft haar partnership met Blue-bike verlengd voor een nieuwe periode van 3 jaar.
- Bij pech zullen de gebruikers van een Blue-bike bijstand krijgen van Ethias Assistance.
- 16.971 trajecten afgelegd met een Blue-bike per maand in 2017: een stijging met 25%.
Als maatschappelijk verantwoorde onderneming hecht Ethias veel belang aan “zachte mobiliteit”. Het partnership met Blue-bike sinds 2014 is daarvan een mooi voorbeeld. Die overeenkomst is nu voor 3 jaar verlengd. Ook tijdens de nationale week van de mobiliteit (van 16 tot 22 september) slaan Ethias en Bluebike de handen in elkaar om de koolstofvoetafdruk van de Belgen te verkleinen.
Ethias verzekert namelijk de Blue-bikes en hun gebruikers, vanaf het moment dat zij het fietsafhaalpunt verlaten, bij materiële en lichamelijke schade via het platform van Ethias Assistance.
Bijstand voor personen:
Ethias Assistance organiseert en betaalt de terugkeer van de fietser van de plaats waar hij zich bevindt naar het fietsafhaalpunt. Indien de fietser verwondingen heeft opgelopen die een ziekenhuisopname vereisen, betaalt Ethias Assistance het vervoer van de verzekerde van de plaats van het ongeval naar het ziekenhuis, alsook zijn terugkeer naar huis na ontslag uit het ziekenhuis (de kosten m.b.t. de medische problemen blijven ten laste van de gebruiker).
Bijstand voor fietsen:
In het geval van een mechanisch defect of beschadiging van de Blue-bike bij een verkeersongeval organiseert en betaalt Ethias Assistance, na eenvoudige telefonische oproep, de sleping naar het plaatselijke fietsafhaalpunt (voor een lekke band: vanaf 1,5 km van het fietsafhaalpunt).
Nieuwe app en uitbreiding buiten de stations
In februari pakte Blue-bike uit met een app die gebruikers in real time de beschikbaarheid van fietsen in een afhaalpunt laat zien. De Blue-bike App is gratis te downloaden vanuit de Google Playstore voor Android en de iOS Appstore.
Blue-bike is van plan om het aantal fietsafhaalpunten verder uit te breiden over heel België en niet alleen in stations. Via het partnership met De Lijn wil Blue-bike ook afhaalpunten installeren bij bus- en tramhaltes en in Park&Ride-zones (Boechout, Lier, Deinze en Waregem).
Blue-bike in cijfers:
- 53 fietspunten
- 1350 beschikbare fietsen
- Een jaarabonnement van €12
- Tarieven voor 24 uur: € 0; € 1,15 of € 3,15 (naargelang de tussenkomst van de openbare overheden: steden, gemeenten, gewesten)
- Profiel van de gebruikers: voornamelijk voor beroepsverplaatsingen - 50 % vrouwen; 50 % mannen tussen 22 en 55 jaar
- In 2016: 13.513 trajecten per maand - in 2017: 16.971 trajecten per maand (een stijging met 25 %)
- https://www.blue-bike.be/
Link naar de Week van de Mobiliteit:
Contactpersoon Blue-bike:
Frederik Vermeulen, +32 (0)3 206 75 01, frederik.vermeulen@blue-mobility.be