Ethias biedt gratis psychologische bijstand voor jongeren aan
De coronacrisis hakt er diep in. Niet alleen voor de fysieke gezondheid is ze vlijmscherp, ook het mentaal welzijn blijft niet gespaard. Vooral bij jongeren worden bepaalde gevoeligheden intens tastbaar. Terwijl hun veerkracht almaar vermindert en het risico op een academische burn-out groter wordt, blijven de lessen online doorgaan. Ethias wil jongeren met “Let’s Talk” de weg naar hulp laten vinden. Via 2000 gesprekken met een psycholoog.
Let’s talk by Ethias: omdat praten helpt
De examenperiode heeft voor studenten sowieso vaak een negatieve impact op het mentaal welzijn. Daarom vindt Ethias het belangrijk om net nu, in december en januari, extra steunmaatregelen in te zetten voor deze kwetsbare doelgroep. Van 18 december tot en met 31 januari staat, via partner Workplace Options, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 een team van psychologen paraat. Elke student die verzekerd is bij Ethias kan gratis en in alle vertrouwen telefonisch contact opnemen voor een gesprek dat tot 50 minuten kan duren.
“In totaal bieden we 2000 van deze oproepen aan aan onze klanten. Dat zijn 100 000 minuten waarin jongeren onmiddellijk steun kunnen vinden bij gevoelens als eenzaamheid, depressie of angst. Indien nodig kan de student na het gesprek verder doorverwezen worden naar de noodhulpdiensten.” Philippe Lallemand, CEO
Ethias roept haar verzekerden warm op om contact op te nemen met de hulplijn via een telefoonnummer dat aan hen meegedeeld wordt.
“In-the-moment support” door een team van experts
Om de best mogelijke begeleiding te kunnen aanbieden, werkt Ethias Services samen met Workplace Options. Een onderneming gespecialiseerd in hulpverlening in de brede zin en geen onbekende voor de verzekeraar. In eerste instantie is Workplace Options expert in hulp op de werkvloer: ook voor haar eigen medewerkers doet Ethias namelijk een beroep op de diensten van deze onderneming. In het kader van de interne communicatiecampagne “Home Together” kunnen ook Ethias-werknemers contact opnemen voor begeleiding door één van de psychologen. Vanaf 2021 wordt de dienstverlening voor medewerkers nog verder uitgebreid.
Achter een masker solidairder dan ooit
Met “Let’s talk by Ethias” hoopt de verzekeraar opnieuw een actieve rol te kunnen spelen tijdens deze donkere periode. Ze heeft tijdens deze ongeziene pandemie al laten zien dat haar waarden diep in haar DNA verankerd zitten. Haar maatschappelijk engagement werd nog meer versterkt door tal van steunmaatregelen uit te rollen, zoals steun voor de culturele sector, voor het onderwijs, voor zorgverleners… Een volledig overzicht kan u terugvinden op onze website.