Ethias behaalt een uitstekend operationeel resultaat op eind juni 2017
De Raad van bestuur van Ethias nv heeft tijdens zijn vergadering van 19 september de eerste halfjaarresultaten BGAAP van 2017 goedgekeurd.
Ethias nv zet een operationeel resultaat van € 151 miljoen neer. Dit resultaat wordt verkregen zonder rekening te houden met alle niet-recurrente elementen en belastingen. Het cijfer overstijgt zowel de prognoses van het geproratiseerde budget 2017 (€ 117 miljoen) als het operationele resultaat op eind juni 2016 (€ 135 miljoen). Het operationele resultaat op eind juni 2017 is voornamelijk toe te schrijven aan de activiteit Niet-Leven (€ 133 miljoen) die een netto CoR van 87,3 % behaalt. Dit percentage ligt ruim onder de doelstelling van 95 % en dit nu al meerdere jaren.
Het netto resultaat registreert op zijn beurt een netto verlies van € 23 miljoen, wat hoofdzakelijk voortvloeit uit de kost van de “Switch VII”-operatie (voor een totaal van om en bij de € 200 miljoen).
Het incasso bedraagt € 1 452 miljoen, waarvan € 589 miljoen voor de activiteit Leven en € 863 miljoen voor de activiteit Niet-Leven. Het incassocijfer stijgt lichtjes ten opzichte van het cijfer op eind juni 2016 (€ 1 438 miljoen).
De solvabiliteitsmarge (Solvency II) bedraagt 180 % op eind juni 2017 (marge met toepassing van de standaardformule). Zij stijgt met 34 % ten opzichte van de marge op eind december 2016, voornamelijk dankzij de “Switch VII”-operatie en de verbetering van de macro-economische omgeving.
De Groep zet zijn vereenvoudiging voort, in volledige overeenstemming met haar aandeelhouders. Dit houdt in dat de structuur van Ethias Gemeen Recht verder evolueert en dat Ethias de strategische band met de lokale collectiviteiten versterkt. Ook het solvabiliteitsniveau van de groep wordt versterkt.
Philippe Lallemand, Chief Executive Officer: “Onze halfjaarresultaten tonen aan dat ons model van directe verzekeraar, die 7 dagen op 7 in permanent contact staat met zijn klanten, opnieuw aanzienlijke prestaties weet neer te zetten. Het is onze wens om onze klanten diensten te leveren die perfect zijn afgestemd op hun behoeften qua zekerheid, zowel op het werk als in hun privéleven. We zijn daartoe begonnen met het uitrollen van operationele uitmuntendheid. Een aanpak die reeds zijn vruchten afwerpt. De klant staat vandaag - en morgen - meer dan ooit centraal in elk van de activiteiten bij de 1.700 personeelsleden van Ethias. Samen vormen zij de 1.700 ambassadeurs van de onderneming die ten dienste van onze klanten staan!”
Benoit Verwilghen, vice-CEO, Chief Client Officer: “Die klantenbenadering wordt door iedereen gewaardeerd. Na de verkiezing als ‘Favoriete verzekeraar van de Belgen’ hebben wij kunnen vaststellen dat onze klanten in Collectiviteiten de Belgische identiteit en verankering van Ethias appreciëren. Uit een studie bij onze klanten van de openbare en socialprofitsector blijkt namelijk dat 98 % van hen tevreden zijn over onze diensten. Zij beschouwen Ethias als een verzekeraar die gemakkelijk toegankelijk, oplossingsgericht is en die een efficiënte dienstverlening biedt.”
Ook in 2017:
Ethias lanceerde een nieuwe website voor haar B2B-klanten: de openbare sector, de socialprofitsector en de privésector.
Ethias pakte uit met Cyber Protection, de verzekering die zowel de burgerlijke aansprakelijkheid (BA) als de bescherming van gegevens dekt bij een cyberaanval.
Ethias breidde Assurpharma uit naar het schadebeheer bij een arbeidsongeval. Ethias is de eerste verzekeraar die haar verzekerden, in het kader van arbeidsongevallen, laat gebruikmaken van de elektronische verzending van de apotheekrekeningen.
Ethias ging van start met de webserie “Met Peter, gene zever!”. Het doel? De verzekeringswereld demystificeren via een didactische en amusante inhoud. De videocapsules hanteren de humoristische stijl van de “YouTubers” zonder echter afbreuk te doen aan de inhoud.
Ethias ontving twee Decavi-verzekeringstrofeeën: de ene voor de Familiale Verzekering en de andere voor de Huurdersverzekering.
Ethias lanceerde de verzekering “Gewaarborgd inkomen” in geval van ziekte of privéongeval voor het contractuele en/of statutaire overheidspersoneel. De werkgever verzekert zijn werknemers van een aanvullende financiële tussenkomst bij arbeidsongeschiktheid, en dit bovenop de voorziene wettelijke bepalingen.
Ethias Pension Fund OFP, het pensioenfonds opgericht door Ethias, verkreeg de toelating van de FSMA om van start te gaan met het beheer van wettelijke en aanvullende pensioentoezeggingen.
Ethias pakte uit met “myethias gezondheidszorg”: een gratis en beveiligde online dienstverlening waarmee werknemers (en hun gezinsleden) hun dekkingen kunnen raadplegen maar ook hun dossiers en schadegevallen - op elk moment en in alle vertrouwelijkheid - kunnen opvolgen.