Balans 2021: Ethias, een resoluut menselijke verzekeraar!
Dankzij haar anticipatievermogen en haar veerkracht heeft Ethias het jaar 2021 kunnen afsluiten met een bevredigend resultaat, in lijn met haar prognoses ondanks een bijzonder moeilijke context, en heeft zij zich de middelen verschaft om haar particuliere verzekerden, de openbare collectiviteiten, haar partners en aandeelhouders op solide wijze te ondersteunen.
Zo heeft zij als Belgische speler steeds doelbewust het voortouw willen nemen bij de gewestelijke en federale initiatieven van de vier relanceplannen, heeft zij de sectoren geholpen die het zwaarst getroffen waren door de pandemie, heeft zij gezorgd voor een opmerkelijke en gewaardeerde aanwezigheid op het terrein tijdens de overstromingen in juli en heeft zij tot op heden meer dan 90 % van de dossiers vergoed.
Deze uiterst professionele maar toch diep menselijke aanpak heeft Ethias de dubbele erkenning van het ratingagentschap Fitch én de titel van Best Brand 2022 opgeleverd.
Kerncijfers (1)
- Nettoresultaat: EUR 190 miljoen, dicht bij de prognoses
- Operationeel resultaat van de activiteiten Niet-Leven: EUR 200 miljoen
- Operationeel resultaat van de activiteiten Leven: EUR 72 miljoen
- Incasso: EUR 2,78 miljard, een stijging met bijna 2 % ten opzichte van 2020
- Solvabiliteitsratio: 178 %
- Dividenden: EUR 105 miljoen (onder voorbehoud van goedkeuring door de Algemene Vergadering)
Focus op de resultaten 2021
Op 31/12/2021 bedraagt het nettoresultaat (1) EUR 190 miljoen.
Het operationeel resultaat van de activiteiten Niet-Leven bedraagt EUR 200 miljoen.
In Leven bedraagt het operationeel resultaat EUR 72 miljoen euro.
Het totale incasso bedraagt EUR 2,78 miljard, d.i. een stijging met EUR 49 miljoen. Dit zeer goede resultaat overtreft de prognoses en is toe te schrijven aan zowel de verzekering Leven als Niet-Leven.
De Solvency II-ratio bedraagt op zijn beurt 178 % na aftrek van het voorziene dividend van EUR 105 miljoen. Dit is een goed resultaat gezien de bijzonder moeilijke context van 2021 met de pandemie en de overstromingen in de zomer.
Onder voorbehoud van goedkeuring door de Algemene Vergadering zal een dividend van EUR 105 miljoen worden uitgekeerd aan onze vier aandeelhouders (de Federale Staat, het Waals Gewest, het Vlaams Gewest en de coöperatieve vennootschap EthiasCo).
In juni 2021 verhoogde het ratingagentschap Fitch de IFS-rating (Insurer Financial Strength) van Ethias nv van “A-” naar “A” en van “stabiel vooruitzicht” naar “positief vooruitzicht”. Een dubbele verhoging die de financiële soliditeit, de goede rentabiliteit én het sterke businessprofiel van Ethias aantoont. De verzekeraar consolideerde zijn zeer sterke kapitalisatie, zijn lage financiële schuldgraad, zijn sterke operationele prestaties sinds de uitrol van zijn meerjarenactieplan vanaf 2018 en zijn zeer goed solvabiliteitsniveau.
(1) Op basis van niet-geauditeerde rekeningen BGAAP
Ethias aan de zijde van haar verzekerden
In 2021 nam Ethias opnieuw de taak ter harte om nuttige en concrete bijstand te verlenen. Naast haar grote bijdrage aan de economische relanceplannen “post-COVID”, zowel op federaal niveau als in de drie gewesten, heeft Ethias ook acties ondernomen voor haar verzekerden en de Belgische bevolking in het algemeen.
Acties in het kader van de pandemie
Sinds het begin van de gezondheidscrisis heeft Ethias tal van initiatieven ondernomen en in 2021 is ze op dat elan verdergaan. Zo stelde ze pc’s ter beschikking van kinderen die er geen hadden, verleende ze financiële hulp aan haar verzekerden en bood ze de vaccinatiecentra een gratis verzekering.
Acties in het kader van de overstromingen
In de eerste week werden 85 % van de dossiers geopend. Vandaag is meer dan 90% van de getroffen verzekerden vergoed. Tijdens de uitzonderlijke overstromingen in juli stonden alle aanwezige medewerkers de dag na de ramp paraat. Mobiele crisiscentra trokken naar de getroffen gebieden om de bevolking ter plaatse te helpen met hun schadeaangifte, maar ook om troost te bieden en antwoorden te geven op vragen van klanten en van de getroffen bevolking. Tal van acties werden op touw gezet. Er werden solidariteitsbarbecues georganiseerd en mobiele wasinstallaties opgesteld. Oplossingen werden aangereikt om de expertises te vergemakkelijken, om sneller bestekken voor een schaderaming te verkrijgen en om huishoudapparaten op een vlotte manier te kunnen vervangen.
Samen mens durven zijn: een Brand Purpose die ons op het lijf geschreven is
In deze nieuwe wereld plaatst Ethias de mens centraal in al haar acties zodat ze meer dan ooit een hefboom zijn voor duurzame vooruitgang, rechtvaardigheid en gemoedsrust voor iedereen.
Nieuwe duurzaamheidstrategie
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is Ethias zeker niet onbekend, want MVO zit al sinds het prille begin in haar DNA. In 2021 heeft Ethias een versnelling hoger geschakeld met een nieuwe "Sustainability”-strategie. Ze zette hiervoor talrijke initiatieven op poten, verdeeld over de drie grote ESG-pijlers: Environmental (Milieu), Social (Maatschappelijk) en Governance (Goed Bestuur).
Naast haar ambitieuze “Change Over”-plan om tegen 2030 koolstofneutraal te zijn, heeft Ethias zich aangesloten bij drie klimaatinitiatieven en kiest ze voor een duurzaam en verantwoord investeringsbeleid.
Ethias Youth Solidarity Awards
Meer dan een kwart van de jonge Belgen heeft al aangeklopt bij een OCMW. Vanuit die opvallende vaststelling trekt Ethias bijna een half miljoen euro uit voor een oproep tot OCMW’s om projecten uit te werken die de armoede onder jongeren aanpakken. De Ethias Youth Solidarity Awards konden rekenen op veel belangstelling en enthousiasme: 130 OCMW's hebben een project ingediend. Dit is meer dan 20 % van alle OCMW’s in België.
Erkenning voor het engagement
De initiatieven van Ethias rond de pandemie en haar maatschappelijke verantwoordelijkheid werden opnieuw beloond met een DECAVI-Trofee 2021. Ook voor haar beleid rond "People & Organization” kreeg Ethias een prestigieuze erkenning. Zo ontving ze het certificaat "Top Employer 2022" uit handen van het Top Employers Institute. Het merkimago werd op zijn beurt bekroond met de "Best Brand Award 2022". Ethias werd daarbij verkozen als nummer 1 merk voor de verzekeringssector.
Innovatiedynamiek voor een verantwoordelijke en duurzame samenleving
2021 heeft geen rem gezet op de innovatiedynamiek van de onderneming. Integendeel. De onderneming pakte uit met een heuse digitale showcase voor haar innovaties (Ethi'Hub) en met een uitgebreide dienstencatalogus.
Flora By Ethias: een nieuwe 100 % digitale verzekering voor co-housers
Na het product voor huurders is deze nieuwe verzekering voor co-housers een primeur in België. Deze medehuurdersverzekering zonder franchise biedt alle co-houders dekking tegen burgerlijke aansprakelijkheid voor schade die ze zouden veroorzaken aan de co-housingwoning of aan naburige woningen. Als digitale en mobiele verzekeraar richten we ons op de verwachtingen en wensen van de jongere generatie.
Een steeds solider ecosysteem rond gezondheid
Ethias blijft ook innoveren op het gebied van gezondheid. Ze blijft het welzijn van mensen vooropstellen via tal van e-healthoplossingen. Samen met meerdere gezondheidsactoren lanceerde ze twee pilootprojecten voor telemonitoring en medische zorg op afstand: Masana en moveUP.
“Ik ben uiteraard opnieuw erg trots op wat we bereikt hebben en op de weg die we hebben afgelegd. Dit alles dankzij ons unieke bedrijfsmodel, de blijvende inzet van de 5.000 medewerkers in de groep, het vertrouwen van onze klanten en de steun van onze aandeelhouders.
Na 2020, een jaar waarvan we dachten dat het al uitzonderlijk was, gaf 2021 ons geen respijt. Pandemie, overstromingen, cyberaanvallen en meer recent stormen en oorlog … in Europa: deze zogeheten “opkomende risico's” zijn nu heel reëel en het is onze taak erop te anticiperen. Vandaag zit deze nieuwe realiteit in de strategie van Ethias verweven. We hebben de slachtoffers van de overstromingen nagenoeg volledig vergoed en we gaan verder met het versnelde beheer van de recente stormschadedossiers. Risico’s voorkomen en de gevolgen van risico’s beperken, ook dat zijn onderdelen van de opdracht. Maar het is duidelijk dat verzekeraars alleen niet langer zullen volstaan. Samen met mijn collega's in de sector, de herverzekeraars en de autoriteiten moeten we grootschalige oplossingen uitvoeren als we de best mogelijke bescherming willen blijven bieden aan burgers, bedrijven en de samenleving in het algemeen.“
Philippe Lallemand, CEO